Мотиваційний лист – це діловий документ, який пише та подає під час вступу вступник. Перше враження про нього приймальна комісія складає саме за цим листом. Він двічі пов’язаний з мотивацією. По-перше, демонструє бажання людини навчатися саме певної професії та саме в цьому закладі освіти. По-друге, має вмотивувати заклад освіти зарахувати саме цього вступника як найкращого кандидата у студенти.
У закордонних закладах освіти оцінювати мотиваційні листи – давня практика. В Україні ж лише третя вступна кампанія, коли діє така новація. Вона була введена із січня 2020 року Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти». У 2022 році подання мотиваційного листа при вступі є обов’язковою вимогою для прийняття заяви вступника на розгляд приймальною комісією.
Вимоги до мотиваційного листа
Обсяг 1,5–3 сторінки, документ Word, класичний для ділового стилю 14 кегль Times New Roman з 1,5 інтервалом. Текст варто розбити на абзаци.
Що потрібно викласти в листі:
– проаналізувати досягнення та особисті якості;
– зібрати максимум інформації про заклад освіти та обрану спеціальність;
– занотувати інформацію з надлишком, тобто згадати по роках усі шкільні успіхи, участь у позашкільному житті (гуртки, студії), в олімпіадах, фахових конкурсах, хобі. Важливий досвід роботи, якщо він є, досвід волонтерства, практики, участь у проєктах, майстер-класах, тренінгах;
– обрати лише те, що має безпосередній стосунок до бажаної спеціальності;
– підкреслити хороші академічні результати з предметів, які в пріоритеті для цієї спеціальності. Якщо навіть вони не такі ідеальні, як хотілося, можна вказати, що ці науки викликали цікавість, легко давалися, спонукали глибше занурюватися в тему;
– не потрібно вигадувати чи перебільшувати. В ідеалі викласти те, що можна довести (документами, навичками).
Структура мотиваційного листа
Стилістичні вимоги до мотиваційного листа:
– Послідовність та аргументованість викладу — це головне.
– Під кожну тему відводиться не більш ніж абзац.
– Не треба писати довгими реченнями.
– Неприпустимі жаргонні слова (вони зводять враження нанівець), орфографічні, граматичні та пунктуаційні помилки.
Критерії аналізу мотиваційних листів вступників КЛК ХНУВС
Критерій |
Змістовний вияв критерію |
Рівень |
|
1 |
Мотивація до навчання та подальшої професійної діяльності |
У листі у повній мірі розкрита мотивація щодо вибору ЗВО, спеціальності, використання здобутих знань у майбутньому та подальшому працевлаштуванні. вступник бачить себе у перспективі як успішного, конкурентоспроможного фахівця. Наведено приклади осіб, які працюють за певною спеціальністю та які спонукали вступника до цього вибору. |
Високий |
Лише частково визначена мотивація вступника, або недостатньо обґрунтовано бачення себе у перспективі як успішного, конкурентоспроможного фахівця. |
Середній |
||
Не визначена мотивація вступника, або не обґрунтоване бачення себе у перспективі як успішного, конкурентоспроможного фахівця. |
Низький |
||
2 |
Аналіз власних здобутків, які сприятимуть успішному навчанню |
У листі проаналізовано власні здобутки та компетенції, які сприятимуть навчанню саме у цьому ЗВО; виявлено зацікавленість у вивченні окремих навчальних дисциплін, які вступник вважає важливими для майбутнього фаху; є дані про участь у олімпіадах. |
Високий |
Під час написання листа проаналізовано власні здобутки та компетенції, які сприятимуть навчанню саме у цьому ЗВО, але вступник не виявляє зацікавленості у вивченні конкретних навчальних дисциплін, які, на його думку, є важливими для професійного становлення. |
Середній |
||
У листі надано перелік власних освітніх здобутків, але вступник не аналізує, як вони сприятимуть навчанню саме у цьому ЗВО, і не виявляє зацікавленості у вивченні конкретних навчальних дисциплін. |
Низький |
||
3 |
Аналіз власного досвіду в суспільної діяльності, самовизначення в соціумі |
У листі є роздуми щодо самовизначення в соціумі; розкрито власний досвід взаємодії з соціальним оточенням; описані власні навички в громадській діяльності, участь у спортивних секціях, змаганнях тощо, творчих конкурсах, учнівських наукових гуртках та інше. |
Високий |
Під час написання листа не розкриті проблеми самопізнання, самовизначення в соціумі, не обґрунтовано власний досвід взаємодії з соціальним оточенням, однак описані власні навички в громадській діяльності, участь у спортивних секціях, змаганнях тощо, творчих конкурсах, учнівських наукових гуртках та інше. |
Середній |
||
Під час написання листа не розкриті проблеми самопізнання, самовизначення в соціумі, не розкрито власний досвід взаємодії з соціальним оточенням, відсутній опис громадської діяльності |
Низький |
||
4 |
Логічність, послідовність тексту |
У листі виявляється зосередженість на запропонованій проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (має логічний і послідовний виклад) |
Високий |
У листі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки |
Середній |
||
Лист містить окремі тези, які не поєднані логічно. |
Низький |
||
5 |
Мовне оформлення |
Лист написано грамотно, орфографічні, пунктуаційні та стилістичні помилки відсутні. |
Високий |
Лист написано стилістично вірно, але є незначна кількість орфографічних і (або) пунктуаційних помилок |
Середній |
||
Лист написано із наявністю стилістичних, орфографічних і пунктуаційних помилок |
Низький |
Бланк для аналізу мотиваційного листа вступника
(члени комісії по розгляду мотиваційних листів роблять позначки у відповідних клітинках)
Рівень представлення критерію Критерій |
Високий |
Середній |
Низький |
|
1 |
Мотивація до навчання та подальшої професійної діяльності |
|
|
|
2 |
Аналіз власних здобутків, які сприятимуть успішному навчанню |
|
|
|
3 |
Аналіз власного досвіду в суспільної діяльності, самовизначення в соціумі |
|
|
|
4 |
Логічність, послідовність тексту |
|
|
|
5 |
Мовне оформлення |
|
|
|